Funnel, jinak také marketingový funnel, nebo konverzní trychtýř či marketingový trychtýř, pochází z anglického marketing funnel a představuje v podstatě kompletní nákupní proces, který musí zákazník absolvovat od začátku do konce, než zjistí, že váš produkt skutečně chce a hodlá za něj zaplatit.
Na počátku se dozví, že se na trhu vyskytuje produkt umožňující řešení jeho problému. Zjišťuje si o něm veškeré dostupné informace, srovná si různé cenové nabídky od jednotlivých prodejců, až postoupí do konečné fáze nákupu.
Vy k tomu můžete přispět tím, že mu poskytnete informace o svém produktu, přesvědčíte ho o jeho kvalitě a ujistíte jej, že je to právě váš výrobek, který rozhodně potřebuje koupit.
Jaké fáze má marketingový trychtýř?
Povědomí
To je vlastně nejvyšší a zásadní fáze, do které se potenciální zákazník dostane prostřednictvím nějaké marketingové kampaně, spotřebitelského výzkumu či samostatného objevování.
Vše je v podstatě založeno na různých událostech, reklamě, veletrhu, ale i obsahu na blogu, webu, webinářích, nebo pomocí pošty, virálních kampaní, případně přes informace ze sociálních sítí, vyhledávače, srovnávače, zmínce v médiích a mnoha dalších. Takto dochází ke vzniku/generování nových potenciálních zákazníků, shromažďují se informace atd.
Zájem
Vygenerovaní potenciální zákazníci přejdou z fáze povědomí, do fáze zájmu. Zde si zjišťují informace o dané společnosti, produktech či službách, které nabízí, ale i mnohé další informace.
Toto je chvíle, kdy by se měl zahájit rozvoj vztahu s lidmi v základní databázi a zjišťovat, jaké potřeby vlastně zákazník/zákazníci mají.
Obchodník toho může docílit dodáváním informací potenciálním zákazníkům přes email, informační letáky, obsah zaměřený na odvětví společnosti i samotnou značku, různé zpravodaje, newslettery atd. To nejdůležitější, co v této fázi potřebujete, je výsledná přidaná hodnota, kterou potřebujete předat svému zákazníkovi.
Úvaha
Ve třetí fázi se potenciální zákazník mění v marketingově kvalifikovaného potenciálního zákazníka a již jsou považováni za potenciálního zákazníka.
Každý obchodník tak může takovému zákazníkovi pravidelně zasílat veškeré dostupné informace, které se týkají produktů či služeb i nabídek, a využít k tomu vytvořenou automatickou e-mailovou kampaň. Nesmíme však opomíjet také podporu cíleného obsahu, bezplatné zkušební verze a mnohé další.
Záměr
Do fáze záměru, se může zájemce dostat jedině tehdy, když prokáže, že ho daný produkt nebo služba opravdu zajímá. To se dozvíme prostřednictvím průzkumu, když produkt ukážeme a předvedeme, případně když je zvolený produkt vhozen do nákupního košíku v internetovém obchodu, nebo nám na sebe zájemce nechá kontakt na webové stránce, například prostřednictvím kontaktního formuláře.
Hodnocení
Zajímavá fáze, kdy se již potenciální kupující rozhoduje, zda upřednostní vaši značku a koupí si váš produkt nebo službu. Co se týká marketingu a prodeje, vždy musí úzce spolupracovat, aby došlo k podpoře samotného rozhodovacího procesu a kupující si byl na 100 % jistý, že chce právě produkt vaší značky, protože je pro něj ideální volbou.
Nákup
Jakmile dosáhnete poslední fáze, tedy nákupu, máte téměř vyhráno. Tato fáze marketingového funnelu představuje stav, kdy se potenciální zákazník rozhodl, že si váš produkt koupí a změnil se tak v plnohodnotného zákazníka.
O samotnou nákupní transakci se již postará oddělení prodeje nebo e-shop. Výhodou je i to, že kupující získá pozitivní zkušenost, doporučí vaši společnost i produkt a tím pádem začíná celý koloběh od začátku a znovu se proces opakuje od první fáze marketingového trychtýře.
Nesmíte však zapomenout, že k doporučení dojde jen tehdy, pokud bude zákazník, který od vás nakoupil spokojený na 100 % s celým procesem marketingového funnelu, a když zakoupený produkt zcela splní jeho očekávání.
Kdyby se stalo, že nastane jakýkoliv problém, určitě bude dobré, když na 100 % zafunguje pomoc od zákaznické podpory a vyřešení tohoto problému bude co nejrychlejší a pokud možno bez přičinění zákazníka, případně jen s minimální účastí.
Samozřejmě vás v tom nenecháme samotné. Jsme agentura, která se věnuje online marketingu a rádi vám poradíme, jak jej správně funnel nastavit a využít. Kontaktujte nás.
Zaujal tě článek? Dej nám zpětnou vazbu:
Hodnocení: 4.8 / 5. Hlasů: 45
Ještě žádné hodnocení 🙁 Buď první!